explainerfilm

Facts om erhvervsuddannelser

På denne side finder du film og øvelser, der berører de vigtigste facts om erhvervsuddannelser – fx optagelse, læreplads, opbygning og ny mesterlære. Siden er målrettet FGU-elever.

Inspirationsvideoer

Kort fortalt

I 6 korte explainere får du en introduktion til erhvervsuddannelser. Videoerne er udviklet, så det er nemt for dig som FGU-vejleder eller lærer at præsentere erhvervsuddannelser på en engagerende og informativ måde – og de er oplagte til både individuelle og kollektive vejledersamtaler eller som en del af et undervisningsforløb i fx PASE.

Videoerne dækker de vigtigste emner som optagelse, undervisningsform, opbygning, ny mesterlære, læreplads- og fremtidsmuligheder. De kan anvendes enkeltvis eller I en samlet version, og der er forslag til øvelser til hver explainerfilm.

Ovenfor er den fulde version, som sammenfatter de 6 videoklip. Vi anbefaler, at du bruger de 6 korte videoklip med eleverne, da de er mere overskuelige.

Explainere med facts om EUD

Brug filmene som inspiration i din vejledning af unge om uddannelsesvalg. Filmene kan anvendes uafhængigt af hinanden.

Vigtigste facts om EUD

Denne lille overordnede film kan hjælpe eleverne med at få en bedre forståelse af de mange faglærte uddannelsesmuligheder og skabe en engagerende dialog om deres fremtidige valg. Filmen er et resumé af den fulde version ovenover.

Forslag til øvelse

Før filmen 
Lav en fælles brainstorm på tavlen – hvad ved I om erhvervsuddannelser? Fx opbygning, længde, typer, fremtidsmuligheder, løn, osv.

Under filmen
Mens I ser filmen skal I notere det ned I ikke vidste i forvejen. I skal bruge det i øvelsen efter.

Efter filmen
Alle rejser sig op. Beslut hvor i lokalet man skal stille sig, hvis man er enig, og hvor man skal stille sig, hvis man er uenig. I skiftes til at læse et udsagn op, hvorefter alle går til enten enig eller uenig. Inden næste udsagn læses højt, tager I en fælles snak om jeres svar, og hvorfor I har svaret, som I har gjort. Læreren (eller en udpeget elev) tilføjer løbende nye informationer til jeres fælles brainstorm på tavlen.

Forberedelse til øvelsen
Klargør 6-10 udsagn til øvelsen efter filmen.

Opbygning og undervisning

Brug denne film og øvelserne som udgangspunkt for en samtale om, hvordan uddannelser kan matche forskellige læringsstile og interesser. 

Forslag til øvelse

Før filmen   
Tal med din sidemakker om jeres foretrukne undervisningsformer:

  • Hvordan lærer du bedst? 
  • Hvilke undervisningsformer får du mest ud af? Fx tavleundervisning, projektarbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde, stoffet gennemgået af lærer, projektorienteret, læse om ting, skriftlige opgaver, hands on øvelser m.v. 

Under filmen   
Vær opmærksomme på nedenstående mens I ser filmen:

  • Hvordan adskiller undervisningsform og opbygning på erhvervsuddannelser sig fra den skolehverdag, I kender? 
  • Hvilke fordele og ulemper ser I ved erhvervsuddannelsernes opbygning og undervisningsform? Hvilke elementer kunne være særligt motiverende eller udfordrende?

Efter filmen
Fælles opsamling i Padlet – Visual Collaboration for Creative Work and Education

Forberedelse til øvelsen
Klargør padlet til øvelsen efter filmen.

Læreplads

Disse øvelser kan hjælpe eleverne med at få en bedre forståelse af erhvervsuddannelser og lærepladser, samtidig med at de reflekterer over deres egne styrker og muligheder.

Forslag til øvelse

Før filmen  
Start en samtale med eleverne om begrebet “læreplads”.

  • Hvad forstår de ved ordet? Hvad betyder det egentlig?
  • Hvordan adskiller en læreplads sig fra praktik på en videregående uddannelse?
  •  

Under filmen
Overvej nedenstående spørgsmål, mens du ser filmen. Tag gerne noter undervejs.

  • Hvad gør denne form for uddannelse særlig
  • Hvilke muligheder giver det?
  •  

Lad eleverne snakke sammen to og to om fordele ved at blive uddannet gennem oplæring på en arbejdsplads.

Efter filmen
Forestil jer, at I skal skrive en ansøgning til en læreplads.

  • Lav en brainstorm over alle de kompetencer og erfaringer, I har med jer fra jeres liv og skolebaggrund.
  • Hvad kan I bidrage med på en læreplads?
  •  

Afslut med en fælles gennemgang på tavlen, hvor du som vejleder/lærer hjælper dem med at sætte ord på deres faglige styrker og kompetencer, og hvilken værdi det kan have på en læreplads.

Fremtidsmuligheder

Disse øvelser kan skabe refleksion og dialog blandt eleverne om fremtid, arbejdsliv og præferencer, samtidig med at de får et bedre indblik i de mange muligheder, en uddannelse kan åbne op for.

Forslag til øvelse

Før filmen Lad eleverne tale sammen to og to om det gode arbejdsliv:
  • Hvad skal et job indeholde for at være spændende og motiverende for dig?
  • Hvad gør en arbejdsdag god for dig?
  • Hvilke af dine styrker og kompetencer vil du gerne have i spil i et kommende arbejde?
Under filmen Overvej følgende:
  • Hvor mange af mine ønsker vil jeg kunne få opfyldt ved at tage en erhvervsuddannelse?
Efter filmen Lav EUDmatch og udvælg til sidst 3 erhvervsuddannelser som I vil undersøge nærmere.
  • I skal nu undersøge, hvilke videre uddannelser, der naturligt kan bygges ovenpå de erhvervsuddannelser I har valgt. Se på hjemmesider som UddannelsesGuiden |og erhvervsskolernes hjemmesider, hvilke job-, karriere- og uddannelsesmuligheder, der nævnes i forbindelse med de valgte erhvervsuddannelser.

Ny mesterlære

Mange elever ved ikke, hvad ny mesterlære er. Denne video forklarer helt kort, hvad det går ud på.

Forslag til øvelse

Her kan det være relevant at snakke med eleverne om:

  • Hvad er ny mesterlære?
  • Hvilke fordele og ulemper kan der være ved at vælge at tage en uddannelse i ny mesterlære?
  • Hvordan adskiller ny mesterlære sig fra en almindelig erhvervsuddannelse?

Optagelse

Videoen forklarer kort om optagelsesproceduren i forbindelse med søgning til en erhvervsuddannelse.

Forslag til øvelse

Denne video er faktabaseret og er derfor ikke oplagt at lave refleksionsøvelser med.  Kan dog stadig være relevant at vise, da den giver eleverne de vigtigste informationer vedrørende optagelseskrav, ansøgningsfrist og opstartstidspunkter. 

...én øvelse

Før filmen   

Inddel holdet i seks lige store grupper. Fordel explainervideoerne tilfældigt til de seks grupper. Tag en fælles snak om;

  • Hvilke typer uddannelser kender vi i forvejen?
  • Hvad er vigtigt når vi skal vælge uddannelse?
  • Hvilke muligheder har vi efter FGU?

Under filmen

Hver gruppe noterer vigtige detaljer der potentielt kan bruges til et spørgsmål. Hver gruppe skal ende med at formulere fem spørgsmål hver. Overvej hvilke spørgsmål der er vigtigst og hvorfor.

Efter filmen

Hjælp grupperne med at samle alle spørgsmålene i en fælles Kahoot! | Learning games | Make learning awesome! 

Endelig kan holdet lave kahooten sammen, som opsamling på de seks videoer. Undervejs kan I tale om ét eller flere af spørgsmålene under øvelserne til hver af de enkelte explainervideoer.

Mit EudMatch

Mit EudMatch er et digitalt vejledningsværktøj, der hjælper elever med at finde de erhvervsuddannelser, der passer bedst til deres evner og færdigheder. Værktøjet præsenterer eleverne for et udvalg af erhvervsuddannelser, som matcher deres unikke Skillsprofil.

Vælg din faggruppe

Tilmelding til webinar

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapi.

Tilmelding til Skillskaravanen

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapi.

Vælg din faggruppe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus
nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.