FGU
Indblik i hverdagen på EUD
En filmserie med glimt af livet og hverdagen som elev på en erhvervsuddannelse.
Hvordan er det at gå på en erhvervsuddannelse?
Kort fortalt
I denne filmserie deler unge deres oplevelser af undervisningen, lærepladserne, arbejdsopgaverne og det sociale fællesskab. Man ser, hvordan undervisningsmiljøer og arbejdspladser kan tage sig ud i praksis – og får også et kig ind i de unges fritid. Filmene er et værdifuldt redskab til at hjælpe elever med at træffe velovervejede uddannelsesvalg – og til at bringe virkeligheden tættere på.
Der er seks film med tilhørende forslag til øvelser.
Øvelser: Hverdagen på EUD
Via de nedenstående seks tematikker får eleverne et indblik i hverdagen på en læreplads og undervisningen på en erhvervsskole.
- Varighed: 15-45 minutter
- Alder: 17-25 år
- Anvendelighed: kollektiv vejledning
1. En normal uge?
Erhvervsuddannelser veksler mellem skoleperioder og oplæringsperioder, hvor man er på sin læreplads i en virksomhed. I filmen møder vi fire unge, der fortæller om en helt normal uge på deres forskellige lærepladser.
Brug gerne filmen til en fælles snak om, hvad der er anderledes ved en sådan hverdag kontra hverdagen på mange af de øvrige uddannelser, eleverne kender til.
Idé til øvelse
- Lad eleverne se filmen "En normal uge?" og derefter tale sammen to og to.
- Hvad kendetegner en normal uge på de fire unges lærepladser – er der fællestræk?
- Er der noget, som overrasker eller er som forventet?
- Hvad kan I se af fordele/ulemper ved en sådan hverdag?
2. Hvorfor EUD?
En erhvervsuddannelse er en af de mulige uddannelsesveje, man kan vælge efter FGU. I filmen hører vi fire forskellige unge fortælle om deres grunde til at vælge en erhvervsuddannelse.
Filmen inviterer til en fælles snak om elevernes forskellige overvejelser når de skal vælge uddannelsesvej.
Idé til øvelse
- Lad eleverne se filmen "Hvorfor EUD?" og derefter tale sammen to og to.
- Hvad fremhæver de unge som det fede ved deres uddannelsesvalg?
- Er der noget, som overrasker eller er som forventet?
- Kan I relatere til det, de fortæller? Hvorfor/hvor ikke?
3. Undervisningen
Erhvervsuddannelser veksler mellem skoleperioder og oplæringsperioder, hvor man er på sin læreplads. I filmen møder vi fire forskellige unge, der fortæller om undervisningen, når de er i skole.
Filmen kan benyttes til en fælles snak om forskellene imellem ungdomsuddannelsernes undervisningsformer.
Idé til øvelse
- Lad eleverne se filmen "Undervisningen" og derefter tale sammen to og to.
- Hvad fortæller de fire unge om undervisningen på skolen – er der fællestræk?
- Er der noget, der overrasker eller er som forventet?
- Hvad kan I se af fordele/ulemper ved den form for undervisning?
4. Lærepladsen
Når man tager en erhvervsuddannelse foregår meget af uddannelsen på en læreplads. I filmen møder vi fire forskellige unge, der fortæller om hvordan det er at være lærling på en læreplads.
Efter filmen kan man tage en fælles snak om hvad det vil sige at være på en læreplads.
Idé til øvelse
- Lad eleverne se filmen "Lærepladsen" og derefter tale sammen to og to.
- Hvad fortæller de fire unge om lærepladsen – er der fællestræk?
- Er der noget, der overrasker eller er som forventet?
- Hvad kan I se af fordele/ulemper ved at være lærling?
5. Fri når man har fri
Mødetiderne på de forskellige lærepladser varierer fra erhvervsuddannelse til erhvervsuddannelse. I filmen møder vi fire forskellige unge, der fortæller om deres mødetider og hvorfor det passer godt til dem.
Brug gerne filmen til en fælles snak om hvilken betydning mødetiderne har for eleverne.
Idé til øvelse
- Lad eleverne se filmen "Fri når man har fri" og derefter tale sammen to og to.
- Hvad fortæller de fire unge om mødetiderne – er der fællestræk?
- Er der noget, der overrasker eller er som forventet?
- Hvad kan I se af fordele/ulemper ved de mødetider?
6. Pauserne
Når man tager en erhvervsuddannelse er det forskelligt fra læreplads til læreplads hvor selvstændigt man arbejder. Derfor spiller pauserne en central rolle for fællesskabet på lærepladsen. I filmen møder vi fire forskellige unge, der fortæller om pauserne på deres lærepladser.
Efter filmen kan man tage en fælles snak om hvordan pauserne på en læreplads adskiller sig fra pauserne på skolen.
Idé til øvelse
- Lad eleverne se filmen "Pauserne" og derefter tale sammen to og to.
- Hvad fortæller de fire unge om pauserne – er der fællestræk?
- Er der noget, der overrasker eller er som forventet?
- Hvad kan I se af fordele/ulemper ved den form for pauser?
Hvem står bag?
Indholdet er udviklet i samarbejde med Studievalg Hovedstaden.