FGU
Kombinationsforløb på erhvervsskoler
Kombinationsforløb for FGU-elever på erhvervsuddannelserne
Hvad er et kombinationsforløb?
Kort fortalt
På et kombinationsforløb får FGU-elever mulighed for at snuse til erhvervsuddannelserne inden for forskellige fagretninger.
Eleverne deltager i aktiviteter, som bidrager til at udvide deres perspektiv på uddannelse, og giver mulighed for at de kan udforske sig selv og fagene i forskellige situationer.


Sådan gør du
- Varighed: 1-2 uger
- Målgruppe: PGU- og AGU-elever
Det er vigtigt at eleverne er godt forberedte og kender eget formål med at deltage. Derfor er kombinationsforløbet bygget op om en samlet pakke af før, under og efter vejledningsaktiviteter som kan bruges i undervisningen og dialogen med de unge i klassen.
Nedenfor er vores anbefaling til hvad du som FGU-lærer kan gøre, for at sikre at eleverne får mest muligt ud af kombinationsforløbet.
Før forløbet
Start her
Vis filmen: ’Hvad er et kombinationsforløb’ for at rammesætte forløbet.
Overvej at invitere en erhvervsuddannelsesvejleder eller -lærer ud i klassen – så eleverne kan få en introduktion og stille spørgsmål til kombinationsforløbet.

Forberedelsesmaterialer
Disse værktøjer vil forberede de unge godt på kombinationsforløbet:
- "Kend dine skills" er et 4-5 lektioners forløb, hvor elever bliver introduceret til mulighederne på erhvervsuddannelserne og reflekterer over egne styrker.
- Skillsuniverset.dk er et 2-3 lektioners forløb på en læringsplatform, hvor eleverne kan møde unge fra 36 forskellige erhvervsuddannelser.
Logbog
Logbogen er et supplement til elevernes arbejdsportfolio, og skal holde fokus på elevernes læring under forløbet.
Film til eleverne
Handler om hvad eleverne skal være opmærksomme på under kombinationsforløbet.
Under forløbet på
erhvervsskolen
Formålet med logbogen er, at eleverne får synliggjort deres overvejelser om at tage en erhvervsuddannelse.
- Det anbefales at eleverne bruger 30 min. ugentligt på at udfylde logbogen og at det sættes ind som en fast del af ugeskemaet
- Den ugentlige opfølgning har stor betydning for elevernes opmærksomhed på deres progression og læring i forløbet
Tip: Du kan overveje at inddele eleverne i faste grupper gennem hele forløbet for at styrke samarbejde og fællesskab mellem eleverne.
Logbogen kan udfyldes på flere måder:
- Eleverne kan lave fælles logbog med erhvervsskolelæreren som pennefører. I plenum samles op på elevernes tanker, oplevelser og fotos
- Eleverne kan udfylde deres logbøger sammen i makkerpar
- Eleven kan individuelt udfylde deres logbog

Efter forløbet
Tilbagemelding
For at sikre optimalt udbytte af kombinationsforløbet, er det centralt, at eleverne får tilbagemelding på deres forudsætninger for at begynde på en erhvervsuddannelse samt opfølgning på deres individuelle læringsmål.
REFLEKTIONSØVELSER I KLASSEN
Her nedenfor er to øvelser, som kan hjælpe eleverne med at reflektere over, hvad de har fået ud af kombinationsforløbet.
Øvelse 1
Formålet med øvelsen er, at eleverne i makkerpar taler med hinanden om deres oplevelser i kombinationsforløbet. Herefter giver de deres makker feedback ved at udforske makkerens ønsker og fremtid.
- Inddel eleverne i grupper af 2-3 personer
- Bed eleverne om at fortælle hvad de er gode til (brug 2-3 minutter på dette)
- Eleverne læser dialogpapiret og gør sig overvejelser om, hvad de vil sige til deres makker
- Nu skal eleverne skiftevis læse startsætningen op for sin makker, og afslutte den med sine egne ord
Øvelse 2
I denne øvelse skal eleverne tale om de overvejelser og tanker de har gjort sig efter kombinationsforløbet, og herefter reflektere over hvad de andre grupper lærte under forløbet.
Eleverne skal bruge en smartphone og spørgeguiden
- Inddel eleverne i grupper af 2-3 personer
- Eleverne læser papiret med spørgsmål og gør sig overvejelser om, hvad de vil sige på videoen
- Nu skal gruppen videooptage deres svar
- Herefter byttes videoen med en anden gruppe, hvortil de skal på bruge papiret med spørgsmål og reflektere over elevernes svar
Mål
Mål 1
at eleverne får et styrket tilhørsforhold til erhvervsuddannelserne, så overgangen mellem FGU og erhvervsuddannelserne bliver overskuelig og tryg
Mål 2
at eleverne får en fornemmelse af studiemiljøet på erhvervsuddannelserne
Mål 3
at eleverne får en bred introduktion til fagområderne på erhvervsuddannelserne