explainerfilm
Facts om erhvervsuddannelser
På denne side finder du film og øvelser, der berører de vigtigste facts om erhvervsuddannelser – fx optagelse, læreplads, opbygning og ny mesterlære.
Inspirationsvideoer
Kort fortalt
I 6 ultrakorte explainerfilm får du en klar og overskuelig introduktion til erhvervsuddannelser. Filmene er udviklet, så det er nemt for dig som vejleder at præsentere erhvervsuddannelser på en engagerende og informativ måde – og de er oplagte til både individuelle vejledningssamtaler og som en del af kollektiv vejledning.
Filmene dækker de vigtigste emner som optagelse, undervisningsform, opbygning, læreplads- og fremtidsmuligheder. De kan anvendes enkeltvis eller i en samlet version.
Til udvalgte film er der udviklet forslag til øvelser, som du kan bruge i vejledningen.
Explainere med facts om EUD
Brug filmene som inspiration i din vejledning af unge om uddannelsesvalg. Filmene kan anvendes uafhængigt af hinanden.
- Varighed: 5-20 min. pr. film
- Målgruppe: Hf- og gymnasieelever
Vigtigste facts om EUD
Denne lille film kan hjælpe eleverne med at få en bedre forståelse af de mange faglærte uddannelsesmuligheder og skabe en engagerende dialog om deres fremtidige valg.
Ideer til øvelser
Før filmen
Lav en fælles brainstorm på tavlen:
- Hvilke uddannelser kender I? Hvor mange kan I komme op på?
Efter filmen
Lad eleverne i par vælge 2-3 erhvervsuddannelser, som de skal undersøge nærmere (ug.dk og erhvervsskolernes hjemmesider). De skal kigge på:
- Uddannelsens længde og opbygning
- Fag og eventuelle specialer
- Fremtidsmuligheder og jobperspektiver
Afslut med en fælles snak i klassen:
- Hvilke ligheder og forskelle fandt I mellem de uddannelser, I har undersøgt?
- Hvad overraskede jer mest?
- Er der noget, der har gjort jer nysgerrige på en bestemt uddannelse?
Opbygning og undervisning
Brug denne film og øvelserne som udgangspunkt for en samtale om, hvordan uddannelser kan matche forskellige læringsstile og interesser.
Ideer til øvelser
Før filmen
Lad eleverne tale i par om deres foretrukne undervisningsformer:
- Hvordan lærer du bedst? Hvilke undervisningsformer får du mest ud af? Fx tavleundervisning, projektarbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde, stoffet gennemgået af lærer, projektorienteret, læse om ting, skriftlige opgaver, hands on øvelser m.v.
Efter filmen
Tal i plenum med eleverne om:
- Hvordan adskiller undervisningsform og opbygning på erhvervsuddannelser sig fra den skolehverdag, I kender?
- Hvilke fordele og ulemper ser I ved erhvervsuddannelsernes opbygning og undervisningsform? Hvilke elementer kunne være særligt motiverende eller udfordrende?
Lad eleverne i par vælge 2-3 erhvervsuddannelser, som de skal undersøge nærmere. De skal kigge på:
- Uddannelsens længde og opbygning og eventuelle specialer
- Hvilke teoretiske og praktiske fag består uddannelsen af?
Afslut med en fælles snak i klassen:
- Hvilke ligheder og forskelle fandt I imellem de uddannelser, I har undersøgt?
- Hvad overraskede jer mest?
- Er der noget, der har gjort jer nysgerrige på en bestemt uddannelse?
Læreplads
Disse øvelser kan hjælpe eleverne med at få en bedre forståelse af erhvervsuddannelser og lærepladser, samtidig med at de reflekterer over deres egne styrker og muligheder.
Ideer til øvelser
Før filmen
Start en samtale med eleverne om begrebet “læreplads”.
- Hvad forstår de ved ordet? Hvad betyder det egentlig?
- Hvordan adskiller en læreplads sig fra praktik på en videregående uddannelse?
Efter filmen
Lad eleverne snakke sammen to og to om fordele ved at blive uddannet gennem oplæring på en arbejdsplads.
- Hvad gør denne form for uddannelse særlig?
- Hvilke muligheder giver det?
Saml op med en snak om forskelle, fordele og ulemper ved forskellige slags lærepladser (fx arbejdsopgaver, ansvarsområder, kollegaer m.m.).
- Bed eleverne nævne 3-5 forskellige erhvervsuddannelser og komme med bud på hvilke typer virksomheder eller arbejdspladser, der kunne tilbyde en læreplads inden for de enkelte uddannelser.
Lad eleverne arbejde to-tre sammen.
- Forestil jer, at I skal skrive en ansøgning til en læreplads.
- Lav en brainstorm over alle de kompetencer og erfaringer, I har med jer fra jeres liv og studenterbaggrund.
- Hvad kan I bidrage med på en læreplads?
Afslut med en fælles gennemgang på tavlen, hvor du som vejleder hjælper dem at sætte ord på deres faglige styrker og kompetencer, og hvilken værdi det kan have på en læreplads.
Fremtidsmuligheder
Disse øvelser kan skabe refleksion og dialog blandt eleverne om fremtid, arbejdsliv og præferencer, samtidig med at de får et bedre indblik i de mange muligheder, en uddannelse kan åbne op for.
Ideer til øvelser
Før filmen
Lad eleverne tale sammen to og to om det gode arbejdsliv:
- Hvad skal et job indeholde for at være spændende og motiverende for dig?
- Hvad gør en arbejdsdag god for dig?
Hvilke af dine styrker og kompetencer vil du gerne have i spil i et kommende arbejde?
Efter filmen
Skriv 3-5 forskellige erhvervsuddannelser op på tavlen.
- Del eleverne op i små grupper, og lad dem undersøge, hvilke videre uddannelser, der naturligt kan bygges ovenpå. Eksempler: Tømrer > Ingeniør, bygningskonstruktør, arkitekt eller Elektriker > Energiteknolog, maskinmester
- Se på hjemmesider som ug.dk og erhvervsskolernes hjemmesider, hvilke job-, karriere- og uddannelsesmuligheder, der nævnes i forbindelse med de specifikke erhvervsuddannelser.
Saml op i plenum ved at forklare om forskellen på at arbejde som henholdsvis specialist og generalist.
- Hvad er fordele og ulemper ved at være specialist inden for et fag?
- Hvorfor og hvordan kan det være en fordel at starte med en erhvervsuddannelse, inden man videreuddanner sig?
Ny mesterlære
Mange elever ved ikke hvad ny mesterlære er. Denne video forklarer helt kort, hvad det går ud på.
Ideer til øvelser
Her kan det være relevant at snakke med eleverne om:
- Hvad er ny mesterlære?
- Hvilke fordele og ulemeper kan der være ved at vælge at tage en uddannelse i ny mesterlære?
Optagelse
Videoen forklarer kort om optagelsesproceduren i forbindelse med søgning til en erhvervsuddannelse.
Ideer til øvelser
Denne video er faktabaseret og er derfor ikke oplagt at lave refleksionsøvelser med. Kan dog stadig være relevant at vise, da den giver eleverne de vigtigste informationer vedrørende optagelseskrav, ansøgningsfrist og opstartstidspunkter.
Se mere på Skillsguiden.dk
Skillsguiden.dk er en inspirationsplatform målrettet hf- og gymnasieelever samt sabbatister. som du er velkommen til at bruge i din vejledning. Den sætter dels fokus på studenters generelle tanker, tvivl og overvejelser omkring vejen efter gymnasiet, samt information om erhvervsuddannelsesområdet med afsæt i 8 studenters forskellige faglærte veje. Ovenstående explainerfilm er også en del af skillsguiden.dk.