Studievalg
Unges veje efter gym
Filmene på denne side giver de unge nogle at spejle sig i ved hjælp af fortællinger fra andre unge. De har alle en studentereksamen, og har derefter enten direkte eller af snoede veje valgt at gå en faglært vej. Deres følelser, overvejelser og oplevelser af livet efter gymnasiet og på erhvervsskolen er omdrejningspunktet.
Inspirationsvideoer
Kort fortalt
Hør fire unge fortælle om deres tanker, tvivl og overvejelser omkring vejen efter gymnasiet/hf. Filmene giver et ærligt og inspirerende billede af, hvordan man kan finde sin vej – også selvom den ikke er snorlige.
Filmene berører mange tematikker og kan bruges i vejledningen til at tale om for eksempel drømme, valg og snoede veje, hvad der motiverer og giver glæde – og hvor man kan finde inspiration. Man får sat konkrete billeder på livet som lærling, både på lærepladsen og på erhvervsskolen, hvilket giver mulighed for også at tale om undervisningsformer, og læringsstile, interesser, styrker og præferencer.
Brug filmene som inspiration i din vejledning af unge om uddannelsesvalg.
4 inspirationsfilm
Brug filmene som inspiration i din vejledning af unge om uddannelsesvalg. Filmene kan anvendes uafhængigt af hinanden.
- Varighed: 10-20 minutter
- Målgruppe: Hf- og gymnasieelever
- Anvendelighed: kollektiv vejledning
Fra biotek til bygningssnedker
Emmilie var efter gymnasiet en tur omkring bioteknologi og et job som eventkoordinator, før hun fandt sin vej til at arbejde med miljø og bæredygtighed.
Ud fra Emmilies film kan man især tale om disse temaer:
- Motivation og glæde ved uddannelsesvalg
- At ”vælge forkert” og turde starte forfra
- At vælge uddannelse på ny og finde sin vej
- Forventninger fra omgivelsernes – og fra én selv
- Hvad betyder mest, når man vælger uddannelse
Inspiration til samtaler
– Hvilke grunde kan der være til, at man vælger at stoppe på en uddannelse?
– Hvad kan gøre det svært at tage beslutningen om at droppe ud?
– Hvordan kan man bruge sine oplevelser og erfaringer fra at droppe ud til at træffe et nyt og mere bevidst valg?
– Kender du eksempler på personer, der har fundet deres rette vej gennem omveje eller uventede valg?
– Hvordan kan man give sig selv plads til at udforske forskellige muligheder uden at føle sig presset?
– Hvad betyder det for dig at finde en uddannelse eller et arbejde, der føles meningsfuldt?
Fra kokkeelev og hf til en uddannelse med mening
Vi møder Louis, der efter hf og et udfordrende sabbatår fandt et arbejde, som gav mening for ham og blev startskuddet til uddannelsen som sosu-assistent.
Louis’ film lægger op til at tale om disse temaer:
- At vejen til uddannelse og job ikke altid er lige
- Usikkerhed omkring fremtiden og valg af retning
- Udfordringer og muligheder i et sabbatår
- At lære sig selv og sine styrker bedre at kende
- Betydningen af at finde et job, der giver mening
Inspiration til samtaler
- Hvad tror du kan være det bedste og det sværeste ved at tage et sabbatår?
- Hvordan kan et sabbatår hjælpe dig med at lære mere om dig selv og dine interesser?
- Hvilke faktorer synes du er vigtigst at overveje, når du skal vælge en uddannelse?
- Hvad kunne hjælpe dig med at føle dig mere sikker i dit valg af uddannelse?
- Kender du nogen, der har fundet deres rette vej gennem en utraditionel eller snoet rejse?
- Hvad kan vi lære af deres erfaringer?
Fra autoværksted til medicinalindustrien
Efter gymnasiet valgte Karoline at følge sin drøm om at uddanne sig til mekaniker. Siden har hun videreuddannet sig til produktionsteknolog og arbejder i dag med procesoptimering.
Karolines film lægger op til at tale om disse temaer:
- Ikke at være låst fast
- Køn, normer og fordomme
- Omverdens forventninger og påvirkninger
- Studie- og arbejdsmiljø
- Udviklingsmuligheder i uddannelses- og arbejdsplads
Inspiration til samtaler
- Hvordan tror du, at forventninger fra familie, venner eller samfundet kan påvirke dit valg af uddannelse?
- Hvordan kan du finde en balance mellem andres input og dine egne ønsker, når du træffer dit valg?
- Hvorfor tror du, nogle mennesker vælger at tage en ny uddannelse senere i livet?
- Hvordan kan du forestille dig, at din egen motivation og interesser kan ændre sig gennem livet?
- Hvordan kan du bringe flere af dine styrker og interesser i spil i løbet af dit arbejdsliv?
- Hvilken betydning tror du, diversitet har for både studie- og arbejdsmiljø?
Fra medieproduktion til madproduktion
Alexander er i lære som kok. Han troede egentlig, han skulle noget med medier, men gennem arbejdet på en café opdagede sin passion for at lave mad.
Alexanders film lægger op til at tale om disse temaer:
- Usikkerhed om fremtiden og valg af uddannelse
- Afklaring i sabbatåret
- At opdage egne styrker og finde sin passion
- Glæden ved at træffe et uddannelsesvalg, der passer til dig
- Lærepladsen som undervisningsform
Inspiration til samtaler
- Hvor meget må interesse og passion påvirke ens valg af uddannelse?
- Er der noget, du brænder for, som kunne spille en rolle i din beslutning?
- Kan du genkende nogle af de fordomme, Alexander havde om kokkeuddannelsen, inden han startede?
- Har du selv fordomme om bestemte uddannelser?
- Hvordan kan man undersøge, om ens fordomme eller forventninger til en uddannelse faktisk passer?
- Hvordan tror du, et sabbatår kan hjælpe dig med at blive mere afklaret i forhold til dit uddannelsesvalg?
- Har du oplevet noget, der har givet dig ideer til den retning, du gerne vil efter gymnasiet.
2. Hvorfor EUD?
En erhvervsuddannelse er en af de mulige uddannelsesveje, man kan vælge efter gymnasiet. I filmen hører vi fire forskellige unge fortælle om deres grunde til at vælge en erhvervsuddannelse efter gymnasiet.
Afslut gerne med en fælles snak i plenum, fx om der er noget fra filmen, som eleverne kan bruge i deres overvejelser om uddannelser efter gymnasiet.
Idé til øvelse
- Lad eleverne individuelt se filmen "Hvorfor EUD?" og tal derefter sammen to og to.
- Hvad fremhæver de unge som det fede ved deres uddannelsesvalg?
- Er der noget, som overrasker eller er som forventet?
- Kan I relatere til det, de fortæller? Hvorfor/hvor ikke?
3. Undervisningen på skolen
Erhvervsuddannelser veksler mellem skoleperioder og oplæringsperioder, hvor man er på sin læreplads. I filmen møder vi fire forskellige unge, der fortæller om undervisningen, når de er på skole.
Afslut gerne med en fælles snak i plenum, fx med fokus på, hvad der er anderledes ved en sådan undervisningsform kontra undervisningsformen på mange af de øvrige uddannelser, som eleverne kender til.
Idé til øvelse
- Lad eleverne individuelt se filmen "Undervisningen på skolen" og tal derefter sammen to og to.
- Hvad fortæller de fire unge om undervisningen på skolen – er der fællestræk?
- Er der noget, som overrasker eller er som forventet?
- Hvad kan I se af fordele/ulemper ved den form for undervisning?
Øvelser: Livet efter GYM
- Varighed: 15-45 minutter
- Alder: 17-25 år
- Anvendelighed: individuelt / kollektiv vejledning
Fire unges vej efter gymnasiet
På Skillsguiden.dk under “Hvad har andre unge gjort” møder du 4 studenter, der har valgt meget forskellige veje efter gymnasietiden.
De italesætter de følelser og overvejelser de har gjort sig, samt deres oplevelse ved nu at gå på en erhvervsuddannelse.
I filmen ved siden af er der et sammenklip af noget af filmmaterialet.
Idé til øvelse
- Lad eleverne sidde individuelt og se et par af rolledemodelsfilmene på platformen.
- Lad dem reflektere to og to over hvad der overraskede dem i filmene, og hvad der var som forventet.
- Lad dem nu reflektere to og to over om der er noget i filmen, de kan relatere sig til, og/eller noget de kan tage med videre?
- Afslut gerne med en fælles snak i plenum.
Hvem står bag?
Indholdet er udviklet på baggrund af sparring og indsigter fra Studievalg. Copenhagen Skills og Studievalg Hovedstaden arbejder nu på, hvorledes indholdet kan anvendes og udbredes i forskellige vejledningssammenhænge.