Hvad er skillsguiden?
Formål
Skillsguiden.dk er vores helt nye platform, der har til formål at inspirere gymnasieelever og studenter til vejen efter gymnasiet. Den kan dog også sagtens anvendes bredere til unge mellem 17-25 år.
Indholdet er udviklet på baggrund af værdifulde indsigter fra Studievalg. Platformen udvikles kontinuerligt og indeholder indtil videre følgende:
- Rollemodelsfilm med fokus på de tanker og uddannelsesvalg som fire forskellige unge har truffet efter gymnasiet.
- Uddannelsesrelaterede events såsom Studievalgs webinarer og åbent hus arrangementer.
- En ungdomspodcast serie i samarbejde med Heartbeats, der handler om at finde ud af, hvad man vil med sit liv.
Sådan gør du
- Varighed: 15-45 minutter
- Alder: 17-25 år
- Anvendelighed: individuelt / kollektiv vejledning
Vores fokus
Indholdet på platformen er udviklet på baggrund af input fra Studievalg samt analyser af målgruppen.
Vi har særligt fokus på tre ting på platformen:
1) “Bygge bro” mellem gymnasiet og erhvervsuddannelserne. De unge kender ofte ikke mulighederne og mangler nogle unge at spejle sig i, som selv er gået en faglært vej efter studentereksamen.
2) Være konkrete og undgå glansbilleder. Når vi præsenterer uddannelser forsøger vi at give konkrete eksempler på fx arbejdsopgaver. Samt kommunikere i øjenhøjde og undgå at fremhæve uddannelser på bekostning af andre.
3) Normalisere den tvivl og usikkerhed de unge ofte føler omkring uddannelsesvalget. Og tilbyde råd og events der kan hjælpe dem på vej.
Idé til øvelse
Er du vejleder eller gymnasielærer er her et forslag til en simpel vejledningsøvelse.
- Lad eleverne sidde individuelt og se et par af rolledemodelsfilmene på platformen.
- Lad dem reflektere to og to over hvad der overraskede dem i filmene, og hvad der var som forventet.
- Lad dem nu reflektere to og to over om der er noget i filmen, de kan relatere sig til, og/eller noget de kan tage med videre?
- Afslut gerne med en fælles snak i plenum.
Pssst – tjek gerne vores insta-profil ud @Skillsguiden, som er tæt koblet med platformen.