Studievalg
Indblik i hverdagen på EUD
En filmserie med glimt af livet og hverdagen som elev på en erhvervsuddannelse.
Hvordan er det at gå på en erhvervsuddannelse?
Kort fortalt
I denne filmserie deler unge deres oplevelser af undervisningen, lærepladserne, arbejdsopgaverne og det sociale fællesskab. Du ser, hvordan både undervisningsmiljøer og arbejdspladser kan tage sig ud i praksis – og får også et kig ind i deres fritid. Filmene er et værdifuldt redskab til at hjælpe unge med at træffe velovervejede uddannelsesvalg – og til at bringe virkeligheden tættere på.
Der er seks film hvoraf der er lavet spørgsmål til tre af dem herunder. Vi er pt ved at videreudvikle denne side.
Øvelser: hverdagen på EUD
Via de nedenstående tre tematikker kan du være med til at give eleverne et indblik i hverdagen og undervisningen på en erhvervsskole.
- Varighed: 15-45 minutter
- Alder: 17-30 år
- Anvendelighed: kollektiv vejledning
1. En helt normal uge
Erhvervsuddannelser veksler mellem skoleperioder og oplæringsperioder, hvor man er på sin læreplads i en virksomhed. I filmen møder vi fire unge, der fortæller om en helt normal uge på deres forskellige lærepladser.
Afslut gerne med en fælles snak i plenum fx med fokus på, hvad der er anderledes ved en sådan hverdag kontra hverdagen på mange af de øvrige uddannelser, eleverne kender til.
Idé til øvelse
- Lad eleverne individuelt se filmen "En helt normal uge?" og tal derefter sammen to og to.
- Hvad kendetegner en normal uge på de fire unges lærepladser – er der fællestræk?
- Er der noget, som overrasker eller er som forventet?
- Hvad kan I se af fordele/ulemper ved en sådan hverdag?
2. Hvorfor EUD?
En erhvervsuddannelse er en af de mulige uddannelsesveje, man kan vælge efter gymnasiet. I filmen hører vi fire forskellige unge fortælle om deres grunde til at vælge en erhvervsuddannelse efter gymnasiet.
Afslut gerne med en fælles snak i plenum fx om der er noget fra filmen, eleverne kan bruge i deres overvejelser om uddannelser efter gymnasiet.
Idé til øvelse
- Lad eleverne individuelt se filmen "Hvorfor EUD?" og tal derefter sammen to og to.
- Hvad fremhæver de unge som det fede ved deres uddannelsesvalg?
- Er der noget, som overrasker eller er som forventet?
- Kan I relatere til det, de fortæller? Hvorfor/hvor ikke?
3. Undervisningen på skolen
Erhvervsuddannelser veksler mellem skoleperioder og oplæringsperioder, hvor man er på sin læreplads. I filmen møder vi fire forskellige unge, der fortæller om undervisningen, når de er i skole.
Afslut gerne med en fælles snak i plenum, fx med fokus på, hvad der er anderledes ved en sådan undervisningsform kontra undervisningsformen på mange af de øvrige uddannelser, eleverne kender til.
Idé til øvelse
- Lad eleverne individuelt se filmen "Undervisningen på skolen" og tal derefter sammen to og to.
- Hvad fortæller de fire unge om undervisningen på skolen – er der fællestræk?
- Er der noget, der overrasker eller er som forventet?
- Hvad kan I se af fordele/ulemper ved den form for undervisning?
Hvem står bag?
Indholdet er udviklet i samarbejde med Studievalg Hovedstaden.