inspiration til at arbejde med
Karrierelæring
Med udgangpunkt i de tre faser: før, under og efter
de tre faser
Før, under og efter
Vejledningsaktiviteter kan ikke stå alene. Som underviser eller vejleder er det vigtigt, at du hjælper de unge med at sætte vejledningsaktiviteterne i relation til deres øvrige erfaringer fra skole og fritid samt tanker om fremtiden. Dette kaldes refleksion.
For mange unge kan arbejdet med refleksion være nyt og noget, de skal øve sig på. Det vil være nødvendigt, at du understøtter denne proces.
Se filmen her sammen med dine kollegaer på skolen og brug jeres nye viden til at give eleverne de bedste forudsætninger for at lære om forskellige uddannelser og jobområder og på den måde blive klædt på til den fremtid, der venter dem.
Film der forklarer hvorfor og hvordan man kan arbejde med karrierelæringens før, under og efter.
Forskeren, Rita Buhls, perpektiv på karrierelæring.
for at sikre læring
Kriterier
For at sikre læring i vejledningsaktiviteterne skal de være aktive og varierende. Derfor er alle vores aktiviteter baseret på:
- Inddragelse af deltagernes virkelighed – effekten øges hvis deltageren kan koble viden og redskaber til sin egen virkelighed.
- Refleksion – læring tager først form, når vejledningsaktivitetens indhold kobles til den enkeltes erfaringer. Vi understøtter at eleverne får plads til refleksion.
- Involvering – effekten øges, hvis deltageren er aktive i aktiviteten
- At der er fokus på, hvilken betydning den nye viden har for elevernes tanker om uddannelsesvalg.
Inspiration
Det gode forløb
Som lærer eller vejleder kan du også selv skræddersy egne forløb med individuelle mål og kobling til fælles mål i forskellige fag eller det timeløse fag Uddannelses og job.
Før
Formulér opgaver, spørgsmål og øvelser sammen med eleverne; Hvad skal eleverne undersøge, hvilke erfaringer, viden og oplevelser vil de ‘tage med’ fra vejledningsaktiviteten
Spørgsmål til forberedelsen:
- Hvad ved du nu og hvad vil du gerne vide mere om?
- Hvad er det primære mål med aktiviteten?
- Hvad skal du lære?
- Hvad skal du bruge den nye viden til?
Under
Lad eleverne udføre opgaverne i grupper af 4-5 personer
Opfordre eleverne til at tage noter, bruge video, billeder og lyd til at dokumentere elevernes oplevelser.
Efter
Organisér samtalerne i klassen og understøt refleksionerne. Kig på elevernes billeder og noter sammen med eleverne. Det kan være som parsamtaler eller gruppesamtaler.
Hjælp eleverne med at samle op på refleksionerne, så de kan fastholde nye perspektiver og erkendelser. Sæt tid af til, at eleverne kan opdatere deres Studievalgsportefolio
Spørgsmål til efterbehandling:
- Hvad oplevede du, da du..?
- Hvad får det dig til at overveje?
- Hvilke forestillinger har du om?
- Hvor kunne du måske se dig selv?
- Er der noget du gerne vil vide som du ikke fik svar på?
- Hvad var som forventet og hvad overraskede dig?