7. klasse
Åbn øjnene, Anna
Her finder du materialet til undervisningsforløbet, Åbn øjnene, Anna.
Hvad er "Åbn øjnene, Anna"?
Kort fortalt
Åbn øjnene, Anna, er et vejledningsforløb, der er opdelt i fire film. Forløbet henvender sig til 7. klasse, og til hver film hører et arbejdshæfte, som indeholder øvelser, som eleverne skal lave i klassen.
Formålet med filmene er, at eleverne skal få øjnene op for alle de job og uddannelser, de møder hhv. i filmen og i den virkelige verden.
Se en kort teaser-video for undervisningsforløbe til højre, og find det fulde forløb længere nede på siden.
Vejledningsforløb: Åbn øjnene, Anna
Åbn øjnene, Anna er et vejledningsforløb, der i form af et fiktivt univers og reflekterende øvelser har til formål at gøre elever i 7. klasse nysgerrige på uddannelse- og jobmuligheder.
- Varighed: 45 minutter
- Alder: 7. klasse
- Anvendelighed: Undervisning i uddannelse og Job
Forløb 1 - Hospitalet
I Åbn øjnene, Anna – Hospitalet, møder vi Anna, som skal besøge sin farmor på hospitalet.
Eleverne skal opnå forståelse for forskellige uddannelser og job på hospitalet, herunder at der er mange beslægtede job.
Øvelsesmateriale
Følg vejledningsdokumentet, som guider dig igennem arbejdshæftet.
Download arbejdshæftet, og sørg for at printe det som et hæfte.
Forløb 2 - Fritidsjobbet
I Åbn øjnene, Anna – Fritidsjobbet, hjælper Annas ven, Aksel, hende med at søge jobs.
Eleverne skal opnå kendskab til muligheder for fritidsjob og opnå en forståelse af, hvilke arbejdsopgaver, der ligger i de forskellige fritidsjob. Eleverne skal få en forståelse af, hvordan uddannede voksnes arbejdsopgaver er anderledes. Eleverne skal også have en begyndende forståelse for, hvordan man kan søge et fritidsjob.
Øvelsesmateriale
Følg vejledningsdokumentet, som guider dig igennem arbejdshæftet.
Download arbejdshæftet, og sørg for at printe det som et hæfte.
Forløb 3 - Virksomhedsbesøget
I Åbn øjnene, Anna – Virksomhedsbesøget, kommer Anna og hendes to klassekammerater på ukendt grund. De er på besøg i en stor industrivirksomhed, og stifter her bekendtskab med jobfunktioner, de aldrig er stødt på før.
Eleverne skal opnå et større kendskab til industriens job og få en forståelse for, at der er job og brancher, de ikke nødvendigvis kender til. En del af formålet er at finde ud af, at industrien rummer adskillige job med krav om stor specialisering og teknologisk forståelse.
Øvelsesmateriale
Følg vejledningsdokumentet, som guider dig igennem arbejdshæftet.
Download arbejdshæftet, og sørg for at printe det som et hæfte.
Forløb 4 - Erhvervspraktikken
I Åbn øjnene, Anna – Erhvervspraktikken, er Anna i praktik som elektriker på Bakken. Her afprøver hun forskellige håndværksfag, og så får hun en afklaring på et af de studiejobs, hun tidligere har søgt.
Eleverne præsenteres for en række af de klassiske håndværksfag og gennem arbejdet med disse får de viden om, hvad det vil sige at være i erhvervspraktik, og de introduceres kort til erhvervsuddannelser.
Øvelsesmateriale
Følg vejledningsdokumentet, som guider dig igennem arbejdshæftet.
Download arbejdshæftet, og sørg for at printe det som et hæfte.
Hvem står bag?
Indholdet er udviklet i samarbejde med UU-København. CPH Skills og UU-København ønsker med dette vejledningsmateriale at give grundskoleelever i 7. klasse et nuanceret blik på valget af ungdomsuddannelse.